Eureka!
Groep 7 en 8
Uitgevoerd door: De Lanterfant
Website: https://www.delanterfant.nl/
Techniek en materiaal: Creatief denken en doen
Locatie: Op school
Tijdsduur: 2 x 1,5 uur (Beeldend en drama)
Kerndoelen: Kunstzinnige oriëntatie: 54, 55 en 56
Bijzonderheden:
Inge neemt alle materialen mee en heeft een digibord nodig.
José neemt haar eigen geluidsinstallatie mee.
De leerkracht moet actief bij de lessen aanwezig zijn
De leerkracht maakt foto’s van de uitvindingen en print deze voor iedere leerling.
Eureka!
In dit project gaan we nieuwe uitvindingen uitdenken en ontwerpen. Welk probleem zou je op willen lossen en hoe kan je dat doen?
Doelen:
· Verschillende kunstdisciplines met elkaar te verbinden voor
· Verdieping binnen het thema
· Verbinden met elkaar door samenwerken
· Kennis maken met verschillende denk -en maakstrategieën
· Stimuleren van creatief denken en doen
· Leren presenteren d.m.v. toneelspel
· Personages, rollenspel, uitvergroot spel
Les 1 Beeldend:
Tijdens deze les leren de kinderen om samen, in korte tijd veel unieke, eigenzinnige uitvindingen te bedenken. We maken daarbij gebruik van enkele denkstrategieën en brainstorm-tekenoefeningen. Daarna werken de kinderen 1 idee verder uit; deze uitvinding vormt het uitgangspunt voor de dramales. De uitvindingen worden door de eigen leerkracht op de foto gezet en per leerling uitgeprint. op deze manier kan iedereen de uitvinding, als foto, mee naar huis nemen.
Les 2 Drama:
Tijdens deze les worden de uitvindingen per groepje gepresenteerd. Eerst wordt het probleem uitgespeeld (denk aan een infomercial), daarna wordt de oplossing/de uitvinding gepresenteerd. Dat gebeurt op ludieke wijze, dus niet als jezelf maar als een typetje, een eigen personage. We gaan dus bezig met typetjes, groot spelen, presenteren en toneelspelen.
De workshops worden aansluitend gegeven. Eerst de beeldende les en daarna de drama les.
Deze worden maximaal een week na elkaar gepland. Nog mooier; op dezelfde dag of de dag erna. Dit zal in overleg met de docenten gaan. Door meerdere vakken en kunstdisciplines te verbinden, worden er meer hersenverbindingen aangelegd. Daardoor ontstaat er verdieping van de lesstof, valt er meer te ontdekken en meer te leren!
Let op! Je neemt met dit project dus 2 workshops af! Twee lessen die verbindend werken binnen het thema ‘Uitvindingen’.