Frottages van Max Ernst
Groep 5 en 6
Uitgevoerd door: De Lanterfant
Website: https://www.delanterfant.nl/
Techniek en materiaal: Frottage en collage
Locatie: Op school
Tijdsduur: 1,5 uur
Kerndoelen: Kunstzinnige oriëntatie: 54, 55 en 56
Bijzonderheden:
Graag klaarzetten: digibord
De leerkracht van de groep is aanwezig en wordt van harte uitgenodigd om mee te doen.
Frottages van Max Ernst
In deze workshop leren de leerlingen:
wat frottage is;
kijken naar kunst van Max Ernst en ander frottagewerk;
verwoorden wat ze zien, voelen en denken;
een mening vormen en die van een ander respecteren;
zichzelf uiten;
dat kunst maken leuk mag zijn!
We starten met het bekijken van het werk van Max Ernst. De eerste kunstenaar die frottage toepaste in zijn kunst. Daarnaast bekijken we ook frottagekunst van anderen. We bespreken wat we zien en luisteren naar elkaars observaties en ideeën.
Hierna gaan we zelf aan de slag met het maken frottage (frotter = wrijven in het Frans). We starten met een kleine speurtocht naar mooie afdrukken. Vervolgens maken we hiermee een collage (alweer zo'n Frans woord!) op gekleurd papier.
Aan het eind van de les bekijken we elkaars werk en benoemen we wat we mooi en goed gelukt vinden in elkaars werk.