Vreemde snuiters
Groep 3 en 4
Uitgevoerd door: De Lanterfant
Website: https://www.delanterfant.nl/
Techniek en materiaal: Karton, splitpennen en merkstiften
Locatie: Op school
Tijdsduur: 1,5 uur
Kerndoelen: Kunstzinnige oriëntatie: 54, 55 en 56
Bijzonderheden:
Vooraf graag wat dun karton van dozen verzamelen. De tafels in groepjes zetten. Voor iedere leerling een schaar. Eventueel onderleggers ivm het werken met merkstift.
De leerkracht van de groep is aanwezig en wordt van harte uitgenodigd om mee te doen
Vreemde snuiters
We leren:
Een onderzoekende houding aan te nemen - Creatief denken en handelen – Experimenteren -Vormen zoeken en combineren - Dat ook toeval een uitgangspunt kan zijn bij het maken van een werkstuk - Keuzes maken - Vergroten en verkleinen van een vorm - De werking van carbonpapier - Recyclen - Werken met splitpennen
We starten met een steentje, een tekenvel en een potlood. Hiermee spelen we een tekenspel. In de tekening zoeken we verschillende, bruikbare vormen voor onze vreemde snuiter. De vormen trekken we over op kartonnen verpakkingsmateriaal. Daarna gaan we schuiven en combineren; moet er nog iets bij? Kan er iets af? Kortom; hoe wordt jouw figuur nog interessanter? Vervolgens verbinden we alle losse onderdelen d.m.v. splitpennen en gaan we reflecteren op ons werk.
Tot slot bekijken we wat we allemaal kunnen doen met dit figuur. Bijvoorbeeld: overtrekken in verschillende standen, combineren met een figuur van de buurman, verhalen verzinnen, 3d-materiaal, stop motion, etc. Wanneer er genoeg tijd is, starten we alvast met één van deze verwerkingsmogelijkheden. Procesgericht werken ten top!